Dagens Trosfuktare #2

När jag hör denna låten så flyr tankar från tid och rum och landar i en svunnen tid, en tid då när man tänker tillbaka på livet alltid kändes litet lättare, fastän det kanske inte var lättare då!
När låten strömmar genom min trummhinna så tänker jag på popcorn i en papperstrut, flaskläsk som man skakade och sprutade likt champagne ute på skolgården!
Jag pratar givetvis om skoldisco som de äldsta eleverna på skolan alltid fixade ihop.
Jag minns tillbaka och kom ihåg att tryckare va ett ganska häftigt sätt att vara nära en av sina fjorton flickvänner som man hade frågat chans på, annars kastade man väl mest kottar på dem och drog dem i håret! Ja, man trodde väl det va okej att göra så på den tiden.
Det var en tid då när man dansade denna intima dans nu kallad tryckare utan att ens ha en tanke om hurvidare kroppsvätskor skulle bytas eller om man va tvungen att supa ner kvinnan i fråga med ytterligare en grogg!
Vi snackar att man höll hårt i sina egna pengar och bjöd väldigt sällan sin bordsdam på en soda för 2 kr.'
Det mest intima som kunde ske på det oskyldiga dansgolvet med en söt liten discokula var att man stoppade ner handen i bakfickan på jeansen på dem stackars tjejerna, utan att egentligen ens veta varför, man hade bara blivit inspirerad av någon äldre människa man sett göra så!

Alla dessa danstävlingar som pågick och lyckan kunde bli total om man helt plötsligt stod där på dansgolvet med tjejen man hade bett polaren att fråga chans på tidigare på eftermiddagen och det hela slutade med att man fick varsin påse godis!  LYCKA!
Socker måste varit min drog i ungdomen!

Denna låten får mig att känna ett visst behag i magen och ett stort leende är sällan långt ifrån mina läppar, att en sån här låt kunde sätta så djupa spår utan att man egentligen inte hade en dyft om vad kärlek innebar!
Nu blundar vi och lyssnar på slutet av låten och känner doften av den lilla matsalen på den lilla lilla skolan i den där byn där alla kände alla! gemytligt, mysigt och världen kändes så mycket större och ibland levde man lyckligt ovetandes om vad framtiden hade i sitt sköte och vad som väntade bakom nästa krön.

-m






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0